Alla inlägg under augusti 2009

Av My - 18 augusti 2009 17:37

Där har ni mitt vägskäl. Ska jag strunta i innebandyn en säsong?


Jag har kämpat och kämpat efter just innebandydebuten från den där dagen den 18 oktober. Nu när jag väl nått mitt mål känns det inte så roligt som jag trodde att det skulle göra. Det beror på ett par olika orsaker:


1. Jag spelar inte som My längre.

My spelade tufft, älskade att härja framför målet och tryckte gärna ut mer än en motståndare över sargen. Jag var ganska snabb, om jag får säga det själv, och den snabbheten ser man inte röken av längre. Jag vet att detta tar tid...


2. Sedan jag kom på innebandyplanen har jag haft ont i området runt ärret. Ärrbildningar. Det köpte jag. Igår på träningen var det dock droppen. Jag kände att något inte stod rätt till. Det gjorde ...ONT att böja på knäet just för att det drog, skrapade och fastnade i området runt ärret. 

Jag fick idag en "VIP"-tid (:)) hos Dr W, som alltid är så snäll och tar en på allvar.

Domen: Märlan som sitter över skruven irriterar mitt skelett och hud, typ. Han tyckte dock det var för tidigt att operera bort den. Knapra piller i 3 v och därefter tar vi ett beslut.

Mitt knä kanske inte vill spela innebandy? Jag tror på ödet, det är kanske inte meningen?


3. Jag har fått blodad tand för styrkeinstruktör och det som komma skall, Personlig tränare. Skulle vilja lägga ner mer kraft på det och då behöver jag kvällar lediga.


4. Jag känner inte att jag riktigt passar in i laget. Simple as that.  


Jag brinner ju för innebandyn egentligen, men just nu har jag noll motivation.


Det var ju inte så här det skulle bli...

Av My - 17 augusti 2009 21:21



Många funderingar just nu...

Av My - 17 augusti 2009 14:35

Mmm, så känns det!

När jag kom hem från Halmstad igår blev det kvalitetstid med Henke. Det var längesedan sist... Vi tog en promenad bort till Hembygdsparken, min käre sambo bjöd på glass för att fira min licens (Henke tog fyra kulor, ingen botten i honom?! Jag tog bara tre...) och tittade på djuren. Det är faktiskt rätt underskattat att gå en sväng i parken! Himla mysigt!

Åt rester, himla skönt att slippa laga mat tyckte vi. Därefter kollade vi på Hangover, rekommenderas! Så himla rolig!!

Perfekt kväll! Att hinna få prata om allt mellan himmel och jord är guld värt!


Idag glider jag mest runt. Började dock dagen bra med en promenad med Elina kl 5.30 (ganska imponerande med tanke på att jag är ledig). Åt frukost, tog tidningen med in i sängen och sen somnade jag... Vaknade strax innan 9 och fick lite smått panik och tyckte att jag sovit alldeles för länge!

Har precis kommit hem från en shoppingrunda, Hyllinge, Väla... Fick med mig en kökslampa hem. Äntligen! Nu slipper vi läsa tidningen i blindo på morgonen!

Så det ska bli mitt projekt nu, hänga upp nya lampan!


Seee yaaaaaa

Av My - 16 augusti 2009 16:14

Då var 1 av3 tentor i hamn! :)

Har inte riktigt landat än och förstått att det verkligen är över.

Kände mig oroväckande lugn i förmiddags och även när jag kom till Halmstad. Efter lunchen då jag, Ansi och Anni satte oss och för att vänta på vår tur, kom bubblorna i magen... Å som vanligt, ni vet vad som händer när jag blir skitnervös, precis, toan kallar otaliga gånger!


Som jag tidigare berättat har jag drömt mardrömmar om cabel crossen och jag hade mina misstankar att Micke, läraren, självklart skulle sätta mig på prov i den. Inte hade jag fel heller. Hans enda kommentar till min genomgång på den var KANONBRA! Tacka mardrömmarna för det!

Igår när jag gick igenom mina anteckningar kom jag fram till att jag aldrig testade köra utfall i Smith-maskinen (en sorts ledad maskin) och kände mig lite smått orolig för den. Tror ni inte att jag självklart får denna att utföra på tentan?! Jo visst...

I och med att jag var lite nervös och ville få det hela överstökat så fort som möjligt, gick det lite väl fort fram.

Första övningen man ska visa kunden ska man ta lite extra tid för att just gå igenom grundposition osv. Det glömde Mysan förstås. Detta var grova missen som Micke lade märke till. I övrigt tyckte han att jag var en säker instruktör med mycket god teknik. Att jag var trevlig, lugn och glad!


Ja, det är väl bara till att smälta och tro på att jag sitter här med licensen i hamn.



Av My - 16 augusti 2009 10:34

Henrik, måste säga att du gjorde ett mycket bra jobb som vikarie. Tror jag kommer låta dig skriva här fler gånger under de närmsta veckorna då jag inte har tid.

Mycket roligt inlägg, jag skrattade från början till slut, klockrent! Måste säga att jag är lite stolt över mina snabba kommentarer, framför allt "Det behövde jag inte berätta för du skulle redan vara där". Kvick!

Tack för att du ställer upp massor nu när jag är busy!


Jag trasslade aldrig in mig i några kablar igår. Jag läxade upp Henrik här. Inom maskinträning ingår ej cabel maskinerna, de tillhör fria vikter! :)

Igår var min träningsvärk som värst. Att sitta på en bänk var inte att tala om, det var tvunget att bli stoppade stolar till mig! Jag har äntligen lärt mig marklyft och jag tror att det var dem som ställde till det för mina sätesmuskler. Skönt!


Idag blir en kort dag i Halmstad. Ska vara där vid 12.30 för lunch med Ansi, sen blir det någon timme på gymmet.


Idag gäller det.

Av My - 15 augusti 2009 14:03

Idag är det inte My som skriver utan det är jag... Henrik. My hade inte tid idag plus att jag borde pröva något nytt så därför ska jag vikarie-blogga!!

Igår hade My ben och... något annat på sitt schema. Det var nog rätt tungt för vid 20.45 stod My och flåsade i dörröppningen och såg sur ut så det var bara att springa till kylskåpet och se om där fanns något att stoppa i henne men hon var bara trött tydligen... och då hände det... ett väldigt konstigt fenomen som ofta händer här.

My: Varför är du hemma?

Henrik: Sist jag kollade så bor jag här

My: men du ska ju vara hos Peter och Elina och hjälpa Peter med pizzan!

Henrik: jaha... Och när ska jag få reda på det?

Poängen...

My: Det sa jag igår

Alla män som har hört det någon gång räcker upp en hand... oj... halva världens befolkning

Henrik: ok, men när ska vi vara där då?

My: Kvart i nio

Henrik: Men det är ju nu

My: Ja

Henrik: När skulle jag få reda på det?

My: Det behövde jag inte berätta för du skulle redan vara där.

Snacka om att bli sågad vid fotknölarna.

Vi blev bjudna på en pizza som Peter hade bakat... eller lagat själv som var en riktig tiopoängare eller som Tony Irving hade sagt "Dew mawste röwra mer paw höftena"... kanske. Till efterrätt blev det någon muslipaj-tjofräs som också var väldigt god. Brudarna ville fördriva kvällen med att planera någon resa men jag och Peter tyckte det var betydligt roligare att diskutera våra helikoptrar och Elina förklarade väldigt bestämt att det inte var ok att övningsflyga på hennes köksbord... HALLÅ!!!! tror hon att vi ska förstöra något? Dessa kvinnor... Nu råder ju då flygförbud i båda lägenheterna så vi får leta upp något nytt ställe.

Idag har My Träningsmaskiner på schemat så imorgon får ni höra historien om när My trasslade in sig i kablar och annat pyssel som en sådan består av.

Jag tycker att alla som kan skriva sms ska ta sina telefoner och skicka ett "bra jobbat-mess" till My för hon är väldigt duktig och kämpar hårt för det här all sin tid och lite till så det är hon värd.

Du är bäst älskling.


Av My - 14 augusti 2009 08:40

Jag hade ju fått en hint om att man skulle bli väldigt seg i både kropp och huvud under dessa intensiva dagar. Nu har jag genomfört två dagar och jag känner verkligen min kropp och jag är så sömning...

Överkroppen blev totalt genomkörd igår och det är så skönt idag! Vet att det är många som vill att jag ska hjälpa dem att bli av med "gäddhänget" och det ska jag nog kunna hjälpa er med nu... Helt plötsligt med lite rätt teknik och uppfräschade övningar så känns det rejält där vi vill att det ska kännas!

Jobbar som jag tidigare berättar i par och vi byter par några gånger om dagen. Vilket är himla bra då alla besitter olika kunskaper och ser varandras ev brister på instruktörsrollen olika.

Igår fick jag köra triceps och biceps med Thompa och vi gick igenom övningarna ganska snabbt. Då fick vi öva på övningar från de tidigare passen. Thompa väljer då den lättaste, men den som killar älskar att göra - bänkpress. Han slängde på en hel del vikt och pressade mig till att göra rätt många repetitioner och jag har nog aldrig varit så trött i bröstmusklerna...

Har dessutom konstaterat att jag har grymt svaga ryggmuskler. MÅSTE TRÄNAS!


Idag står ben och mage på schemat. Som jag längtar! Båda mina favoriter alltså!

Då större delen av gänget skriver tenta mellan 8-12, börjar vi inte lektionerna förrän 13. Jag har dock tänkt att vara där vid 10-tiden. Ska gå igenom alla övningar vi hittils lärt oss. Hur det ska gå till med denna träningsvärk, vet jag inte. Det får bli lätta vikter helt enkelt. Tekniken måste sitta i ryggmärgen på söndag!


Tufft schema som sagt. Idag slutar vi 20. Lååånga dagar.

Imorgon slutar vi 18 och äntligen ska jag få en hel kväll med min Henke! :) Har knappt hunnit se honom...



Av My - 13 augusti 2009 07:19

Första dagen på utbildningen är avklarad. Intensivt värre.

Vi är en söt liten grupp på 12 personer, 5 killar och 7 tjejer. Blandad kompott av hockeyspelare, handbollsspelare, arbetsterapeuter, instruktörer av alla dess möjliga pass, kontorsråttor...  Kan ju inte säga mer än att det är mycket intressant att umgås så många timmar med personer som är väldigt lika en själv, bara vill prata träning och matklocka (då slipper min omgivning bli trött på mig)! Som tur är, är vår lärare/tränare styrd av sin 3 h-matklocka och det passar mig ypperligt! Annars vet vi hur mitt humör blir...


Vi startade med 2 h teori därefter bodde vi i gymmet. Tur att jag ändå styrketränat så pass mycket så jag har någorlunda koll på övningarna, men så mycket fel jag gör! Å alla andra...många av de som tränare på gymmet hemma har ju fel teknik!

Vi började med att gå igenom grundposition, detta kan tyckas vara enkelt, men nä, som blivande instruktör är det rätt mycket att tänka på. Tror dock att det kommer att sitta i ryggmärgen på lördag kväll efter att vi tjatat om det 8 h per dag i fyra dagar.

Vi gick igenom bröstövningar, med hantlar, stång och cabel (en maskin med två viktstånd). Vi fick väl en 20 övningar vi skulle kunna. Så här långt var mitt huvud med.

De sista 2,5 h gick vi igenom axlar, övningar för främre, yttre och bakre axel. Även här runt 20 övningar och det var då det började snurra rejält. Micke, vår tränare, gav mig kommentaren "Det ser ut som att du ska svimma nu?!" Mmm...huvudet var fullt!

Vi gick ihop parvis för att köra igenom alla övningar och vi körde inte så himla tungt och många repetitioner, men med rätt teknik räckte det tydligen för att vara mör i de kroppsdelarna idag.

När Ansi (Ann-Sofie som jag träffade på de tidigare utbildningarna) höll på med någon bröstövning säger hon plötsligt "Ser du hur mina pattar skakar? Jag är så otränad!" Ett gott skratt fick jag!


Detta känns riktigt bra, utbildningen är himla kul! Idag börjar vi kl 9. Ska gå igenom instruktörsrollen - pedagogik, hur man placerar sig och hur man ska instruera. Därefter ska vi gå igenom armar och rygg.

Det är bara till att köra mot Halmstad! :)


Ovido - Quiz & Flashcards